Den rådande lågkonjunkturen drabbar hårt, och frisörsalongerna är inget undantag. Med sjunkande disponibel inkomst tvingas många svenskar dra ner på onödiga utgifter, och frisörbesök hamnar ofta på den listan. Men hur överlever man som frisör i dessa tuffa tider? Salong Bella Vita på Södermalm visar att en stark digital strategi kan vara nyckeln till framgång.
Salong Bella Vita har funnits i över 10 år och har under denna tid etablerat sig som en välrenommerad salong med fokus på kvalitet och kundservice. Men när lågkonjunkturen drog in märkte de en tydlig nedgång i antalet kunder.
”Vi såg att vi behövde göra något för att vända trenden”, berättar ägaren Anna Karlsson. ”Vi bestämde oss för att satsa hårt på att synas på Google och andra digitala plattformar.”
Genom en kombination av sökmotoroptimering (SEO), Google Ads och sociala medier har Salong Bella Vita lyckats öka sin digitala närvaro markant. De har skapat en användarvänlig hemsida med tydlig information om tjänster och priser, och de publicerar regelbundet relevanta och engagerande inlägg på sociala medier.
Resultatet har inte låtit vänta på sig. Salong Bella Vita har sett en tydlig ökning av antalet nya kunder som hittar dem via Google och sociala medier.
”Det är en tuff tid för branschen, men vi ser att vår digitala satsning ger resultat”, säger Anna Karlsson. ”Vi har lyckats locka nya kunder och behålla våra gamla, och vi är övertygade om att detta är rätt strategi för att klara oss igenom lågkonjunkturen.”
Salong Bella Vitas framgångssaga visar att en stark digital strategi kan vara en räddare i nöden för frisörsalonger som kämpar i motvind. Genom att synas på Google och andra digitala plattformar kan man nå ut till en bredare publik och locka nya kunder.
Tips för frisörsalonger som vill förbättra sin digitala strategi:
- Se till att din hemsida är användarvänlig och innehåller all relevant information.
- Optimera din hemsida för sökmotorer (SEO) på relevanta sökord som i deras fall ” Frisör södermalm”.
- Använd Google Ads för att synas i sökresultaten.
- Publicera regelbundet relevanta och engagerande inlägg på sociala medier.
- Interagera med dina kunder på sociala medier.
- Erbjud onlinebokning av tider.
- Använd digitala verktyg för att effektivisera din verksamhet.
Genom att ta tillvara på den digitala potentialen kan frisörsalonger stärka sin position på marknaden och stå bättre rustade för framtida utmaningar.